Centrala rättigheter enligt
direktiv (EU) 2015/2302
· Resenärer kommer att få all väsentlig information om paketresan innan
de ingår paketreseavtalet.· Det finns alltid minst en näringsidkare som har ansvar för att alla
resetjänster som ingår i avtalet fullgörs korrekt. Resenärerna får ett nödtelefonnummer eller uppgifter om en kontaktpunkt
där de kan komma i kontakt med arrangören eller resebyrån. Resenärer får överlåta paketresan till en annan person, med skäligt
varsel och eventuellt mot en extra kostnad. Paketresans pris får endast höjas om särskilda kostnader ökar (till
exempel bränslepriser), och om detta uttryckligen anges i avtalet, samt i
alla händelser senast 20 dagar före paketresans början. Om priset höjs med
mer än 8 % av priset på paketresan får resenären säga upp avtalet. Om
arrangören förbehåller sig rätten att höja priset har resenären rätt till en
prissänkning om de relevanta kostnaderna sjunker.
Resenärer kan säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift och
få full återbetalning av alla betalningar om någon annan av paketresans
väsentliga delar än priset ändras avsevärt. Om den näringsidkare som ansvarar
för paketresan ställer in paketresan före paketresans början har resenärerna
rätt till återbetalning och ersättning, i förekommande fall.
· Resenärer kan under exceptionella omständigheter säga upp avtalet före
paketresans början utan att betala en avbokningsavgift, till exempel vid
allvarliga säkerhetsproblem på resmålet som sannolikt skulle påverka
paketresan. Dessutom kan resenärer när som helst före paketresans början säga upp
avtalet mot en skälig och motiverad avbokningsavgift.
Om betydande delar av paketresan inte kan tillhandahållas enligt
avtalet efter paketresans början måste lämpliga alternativa arrangemang
erbjudas utan extra kostnad. Resenärer får säga upp avtalet utan att betala
en avbokningsavgift om tjänsterna inte fullgörs i enlighet med avtalet och
detta väsentligen inverkar på paketresans fullgörande och arrangören inte
avhjälper problemet.
· Resenärer har också rätt till en prissänkning och/eller en ersättning
för skada om resetjänsterna inte fullgörs eller fullgörs bristfälligt.
· Arrangören måste tillhandahålla stöd om resenären befinner sig i
svårigheter.
· Om arrangören eller, i vissa medlemsstater, återförsäljaren hamnar på
obestånd kommer betalningarna att återbetalas. Om arrangören eller, i
tillämpliga fall, återförsäljaren hamnar på obestånd efter paketresans början
och om transport ingår i paketresan, säkras resenärernas hemtransport.
· 2HappyheartsAB har tecknat skydd vid obestånd hos Kammarkollegiet. Resenärer får kontakta denna enhet eller, i
tillämpliga fall, den behöriga myndigheten Kammarkollegiet, Birger Jarlsgatan
16, 114 34 Stockholm, 08-700 08 00, registratur@kammarkollegiet.se om
tjänster inte tillhandahålls till följd av 2Happyhearts ABs obestånd.
Direktiv (EU) 2015/2302 i den form som det har införlivats i nationell
rätt
https://svenskforfattningssamling.se/doc/20181217.html